Matvanekollen

Publicerad 2011-12-26 Tid 21:24:09
Just de ja jag har ju en blogg! ;)
Sry för kass uppdate men så blir det ibland!

Haft en underbart mysig jul med nära och kära. Har varit äckligt trött tack vare Lexus trevliga sömn. Andreas e verkligen en zombie på nätterna så även om jag skulle be honom ta Lexus skulle de ta en kvart innan han lyckades dra sig själv ur sängen och sen skulle han förmodligen somna innan Lexus lyckats somna om så, ja då tar jag (nattugglan honom :) Får kass me sömn men e Andreas ledig så tar han lexus på morgonen ist så jag också får liiiite sömn iaf.

Hoppas mina läsare har haft en lika fin jul? :)

Nu var de ju inte jul jag skulle skriva om. Jag tänkte skriva om dom som hela tiden klagar på sin vikt. "jag äter o äter o äter men går INTE upp i vikt!",  "jag äter så lite, jag gör ALLT men går INTE ner i vikt!"  osv..bla bla bla.
Nu finns det ju faktiskt dom som har RIKTIGA problem ang sånt. Sånna som faktiskt itne kan gå upp eller ner i vikt som en normal människa kan. Men oftast är detta bara ursäkter. Det vet ni lika mycket som jag?
Jag tror många hjärntvättar sig själva ang det. Dom tänker inte på allt dom små äter under dagarna och andra känner inte av hunger på samma sätt och tror dom äter som dom ska eller så trycker folk i sig skräpmat. Jag t.ex. skulle kunna leva på skräpmat men ändå inte gå upp i vikt. Varför? Jo för det innehåller ju ingen näring! Får du inte den näringen du behöver så går du ju ner i vikt ist. Det beror väl kanske på mängden man äter också. Äter du tio pizzor om dagen? ja inte fan går man ner i vikt då.

En tjej ska ha i sig 2000 kalorier om dagen. Sen e jag ju ingen expert på fetma så jag vet inte hur människor med sånna problem ska äta. Men jag vet hur mkt man ska ha får att hålla sig hälsosam. Min syster tipsade mig om matvanekollen på livsmeldelsverkets hemsida (LÄNK). Skitbra! Där fyller du i vad du ätit under dagen och så får du sen se om du äter för mkt eller tillräckligt. Då får du se om du kan gnälla på din ämnesomsättning eller andra problem eller om det faktiskt bara handlar om självdisciplin!!

Du räknar ut antingen vad en måltid innehåller eller vad hela dagens kost innehållit. Du väljer själv och glöm inte att fylla i allt du dricker också. Smör, pålägg , frukt ja allt! Resultatet ser du när du klickar på resultat uppe på den gröna linjen och fyllt i vad du väger osv.

Jag gick in och testade och jag som trodde jag åt för lite under en dag. Men tydligen inte. Jag får i mig ca 2500 kalorier om dagen om jag byter ut min lunchmacka mot en omelett ist. Vilket känns bra så klart. Men om jag skulle äta perfekt, så skulle jag minska på lite proteiner och tillsätta mer frukt och grönt. Men de e ju inga problem egentligen.

Vissa dagar äter jag sjukt lite och det har lett till att jag gått ner 2 kilo. Suck! Inget jag velat men jag orkar seriöst inte bry mig. De jobbiga e ju att man ska lyckas gå upp det igen. För andra e de super lätt att gå upp i vikt. Kan ta en dag om dom vill. Men för andra e de svårt som fan att gå upp men går ner flertal kilo under en vecka. På en vecka har jag tidigare i mitt liv gått ner 7 kilo. Jag mådde inte bra då och åt knappt men ganska otroligt att man kan gå ner så mkt på så kort tid? Idag ve jag bättre och försöker verkligen äta som jag ska. OK! Jag slarvar ibland men ingen e perfekt.

Ville bara tipsa er om detta iaf. För jag vet att många som vill äta rätt gör helt fel. Kan även bara vara kul o veta om man äter rätt över huvudtaget! Vare sig man vill förändra sin vikt lr inte.

Nu ska jag kolla mina obligatoriska serier och förtränga vindarna utanför mitt fönster. Usch! Finns de nått som skrämmer mig så e det naturkatastrofer och mörker. Ni kan fatta vad som försigår i mitt lilla fantasifulla huvud när det stormar såhär? :P

Godnatt vänner ♥



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback